Сьогодні Верховна Рада, на відміну від вчорашнього голосування, знайшла потрібну кількість голосів за впровадження у кримінальне процесуальне право України інституту громадського кримінального переслідування корупційних діянь.
Це передбачено законопроектом №1165"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення ролі громадянського суспільства в боротьбі з корупційними злочинами" сьогодні було прийнято за основу.
Відзначимо, вчора депутати не змогли навіть проголосувати за те, щоб направити проект на повторне перше читання.
Проектом передбачено, що кримінальним провадженням у формі громадського обвинувачення є провадження, яке розпочинається слідчим, прокурором на підставі заяви, повідомлення громадського обвинувача щодо кримінальних правопорушень, передбачених: ст. 368 КК (прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою), ст. 370 КК (провокація підкупу), та відповідної заяви вказаної особи про проведення кримінального провадження у формі громадського обвинувачення.
Громадським обвинувачем є будь-яка фізична або юридична особа, яка безпосередньо є потерпілою від кримінального правопорушення або якій стало відомо про вчинення щодо інших осіб вище вказаних кримінальних правопорушень, та яка подала слідчому, прокурору відповідну заяву. Громадським обвинувачем може виступати громадське об’єднання.
Громадський обвинувач має право:
- подавати докази слідчому, прокурору, слідчому судді, суду;
- заявляти відводи та клопотання;
- оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність слідчого, прокурора, слідчого судді, суду в порядку, передбаченому цим Кодексом;
- знайомитися з матеріалами, які безпосередньо стосуються вчиненого кримінального правопорушення;
- застосовувати з додержанням вимог цього Кодексу технічні засоби при проведенні процесуальних дій, в яких він бере участь;
- брати участь у слідчих (розшукових) та інших процесуальних діях;
- вимагати складання і затвердження обвинувального акту та звернення з цим обвинувальним актом до суду;
- брати участь у судовому провадженні;
- підтримувати обвинувачення в суді поряд із прокурором та незалежно від згоди потерпілого або відмовлятися від підтримання обвинувачення.
Окрім того, проектом пропонується:
- доповнити главу КПК "Докази і доказування" нормами щодо висновку спеціаліста.
- виключити з КК положення щодо кримінальної відповідальності за контрабанду спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації, а також незаконні придбання, збут або використання спеціальних технічних засобів отримання інформації (ст. 359 КК).
Нагадаємо, попередня версія проекту передбачала інститут приватних обвинувачів, а приватне кримінальне переслідування планувалось застосовувати щодо злочинів, передбачених:
статтею 364 (зловживання владою або службовим становищем),
статтею 365 (перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу),
статтею 365-2 (зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги),
статтею 366 (службове підроблення),
статтею 368 (прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою),
статтею 370 (провокація підкупу).