Депутати вирішили не погоджувати законопроект про систему автоматизованого арешту коштів в цивільному та господарському судочинстві. На думку нардепів, він не узгоджується з нормами чинного законодавства та з реформою системи виконавчого провадження, яка наразі застрягла в парламенті.
Відповідний законопроект №3768 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження системи автоматизованого арешту коштів у цивільному та господарському судочинстві” сьогодні направили в комітет для підготовки на повторне перше читання.
Нагадаємо, змінами до ГПК передбачено, що система автоматизованого арешту коштів забезпечує:
- здійснення обробки інформації, внесеної користувачами такої системи, щодо арешту коштів, що належать відповідачу та знаходяться на банківських рахунках;
- надсилання запитів до банків з метою виявлення рахунків відповідачів, кошти яких підлягають арешту;
- надсилання інформації до банків щодо необхідності здійснення арешту коштів, що знаходяться на банківських рахунках;
- арешт коштів, що належать відповідачу та знаходяться на банківських рахунках у межах суми, визначеної господарським судом у порядку забезпечення позову;
- зняття арешту з коштів, що знаходяться на банківських рахунках тощо.
Інформація щодо арешту коштів на підставі ухвали суду про забезпечення позову вноситься суддею до системи автоматизованого арешту коштів, скріплюється його електронним цифровим підписом та підлягає кодуванню.
Розпорядником системи автоматизованого арешту коштів є Державна судова адміністрація України. Порядок функціонування системи затверджується Мін’юстом разом із ДСАУ за погодженням із Радою суддів.
Зауважимо, система автоматизованого арешту коштів та її програмне забезпечення є об'єктом права державної власності.
Ухвала про забезпечення позову шляхом арешту коштів, що належать відповідачу та знаходяться на банківському рахунку, підлягає негайному виконанню з моменту її постановлення шляхом внесення відповідної інформації до системи
автоматизованого арешту коштів. Оскарження ухвали про скасування забезпечення позову зупиняє виконання цієї ухвали.
У разі скасування постанови державного виконавця про арешт коштів боржника, що знаходяться на банківських рахунках, суддя вносить відповідну інформацію до системи автоматизованого арешту коштів.
Відповідні зміни пропонується внести і до ЦПК.
Слід відзначити, що проект передбачає і зміни до Закону про виконавче провадження. Однак, ним пропонується внести зміни до чинного Закону, в тому час як в парламенті на прийняття очікують проекти з реформи системи виконавчого провадження. Втім, профільний комітет обіцяє в разі потреби допрацювати відповідні норми до другого читання.
Проект передбачає зміни до Закону про банки та банківську діяльність відповідно до яких інформація
щодо юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, розкривається банками суддям на підставі ухвали про забезпечення позову та про заміну одного способу забезпечення позову іншим, державним виконавцям на підставі постанови про арешт коштів боржника, що надійшла в електронному вигляді через систему автоматизованого арешту коштів.
Очікується, що Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 січня 2018 року.