flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

ВСУ РОЗ’ЯСНИВ, ЯКА ТРУДОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЗАРАХОВУЄТЬСЯ ДО СПЕЦІАЛЬНОГО СТАЖУ, ЩО ДАЄ ПРАВО НА ПЕНСІЮ ЗА ВИСЛУГУ РОКІВ

24 квітня 2017, 16:15

 Верховний Суд України відмовив у задоволенні позову особи до територіальних органів управління Пенсійного фонду України про визнання протиправними дій та скасування рішення управління ПФУ про відмову призначити пенсію за вислугу років та зобов’язання управління ПФУ зарахувати до стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років відповідно до статті 501 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1789-XII «Про прокуратуру» (далі – Закон № 1789-XII), період роботи на посаді консультанта районного суду.

За обставинами справи позивач на час звернення за призначенням пенсії за вислугою років мав стаж роботи більше 23-х років, в тому числі більше 16 років на прокурорських посадах, та близько 5 років працював на посаді консультанта районного суду.

Управління Пенсійного фонду України відмовило позивачу у призначенні пенсії за вислугу років у зв'язку з відсутністю стажу роботи, необхідного для призначення пенсії за вислугу років прокурорам і слідчим.

Відповідачі не врахували до стажу позивача його роботу на посаді консультанта районного суду, оскільки у позивача не було диплому про вищу освіту в той період.

Суд першої інстанції позов особи задовольнив, та зазначив, що Закон № 1789-XII зараховує до стажу роботи, що дає право на пенсію, саму роботу на посадах державних службовців, що займають особи, як правило з вищою освітою. Позивач таку роботу виконував у вказаний період і це визнається відповідачами, а відсутність диплому про вищу освіту не є підставою для відмови в зарахуванні трудового стажу державного службовця, що дає право на пенсію згідно зазначеного вище Закону.

Крім того, суд зазначив, що стаття 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначає, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постанову окружного суду залишив без змін апеляційний суд та ВАСУ.

Проте ВСУ не погодився із таким вирішенням спору, рішення судів скасував та у позові відмовив.

ВСУ, посилаючись на попередні позиції Верховного Суду України (у постанові від 30.06.2015 у справі № 21-6601а15, у постанові від 16.03.2016 справі № 21-5449а15), зазначив, що спеціальний стаж – це період роботи в певних умовах праці чи на посадах, з якими законодавець пов’язує пільгове (або за особливими правилами) пенсійне забезпечення.

Вислуга років є видом спеціального стажу. Це період виконання особливого роду трудової діяльності або державної служби, коли до особи, яка її здійснює, пред’являють особливі вікові, а також підвищені психічні та фізичні вимоги, при тривалому виконанні якої особа втрачає відповідну професійну працездатність.

Правом вислуги років користуються різні категорії осіб, у тому числі й прокурорсько-слідчі працівники на підставі Закону № 1789-XII.

Відповідно до частини шостої статті 50-1 Закону до вислуги років, що дає право на пенсію за правилами цієї статті, зараховується, серед іншого, час роботи на посадах державних службовців, які займають особи з вищою юридичною освітою.

Згідно з частиною першою статті 50-1 Закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку.

За частиною п’ятою цієї статті в редакції Закону України від 12 липня 2001 року № 2663-III «Про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» (далі – Закон № 2663-ІІІ) до 20-річного стажу роботи, що дає право на пенсію за вислугу років, зараховується час роботи, зокрема, на посадах державних службовців, які займають особи з вищою юридичною освітою.

Суд зазначив, що правові висновки судів касаційної та попередніх інстанцій у цій справі суперечать точному змісту положень статті 50-1 Закону № 1789-XII та відрізняються від правової позиції Верховного Суду України про неналежність часу роботи на посаді державного службовця особи, яка не мала вищої юридичної освіти, до стажу, що дає право на пенсію за вислугу років.

ВСУ зауважив, що в розумінні статті 50-1 Закону № 1789-XII до спеціального стажу, що дає право на пенсію за вислугу років, не може зараховуватися трудова діяльність на посаді державного службовця, кваліфікаційні умови якої (посади) не вимагали від особи, яка її обіймала, вищої юридичної освіти, а особа, як фактично її обіймала, такої освіти не мала, чи коли через якийсь час на підставі нормативного регулювання такі умови до згаданої посади були запроваджені, а особа, яка продовжувала її обіймати, здобула вищу юридичну освіту; або містить такі умови, але особа, яка обіймала посаду державного службовця, не мала відповідної освіти чи мала спеціальну, гуманітарну чи іншу вищу освіту, але не юридичну, тощо (постанова від 14.03.2017 у справі № 21-1753а16).