flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Особливості діяльності та правовий статус секретаря судового засідання

12 червня 2017, 14:41

Суди здійснюють судову владу самостійно, незалежно, підкоряючись тільки Закону. Якість цієї діяльності, включаючи доступність судової влади, оперативність, розумність і справедливість правосуддя забезпечують не тільки судді, а й інші службовці апарату суду, зокрема секретарі судового засідання.

Секретар судового засідання, як учасник судового розгляду, є важливою процесуальною фігурою і відіграє допоміжну роль в адміністративному судочинстві. Проте, незважаючи на важливість роботи секретаря судового засідання та його незамінність для судді, його правовому статусу на законодавчому рівні не приділено належної уваги. Аспекти діяльності секретаря судового засідання на державному рівні не досліджувались і не порушувались. У чинному законодавстві України йому відведено лише декілька положень. У наукових дослідженнях цій посаді також не приділено належної уваги.

Тож у нашій статті спробуємо звернути увагу на важливість роботи секретаря судового засідання та більш детально розглянути його правовий статус.

Отже, секретар судового засідання входить до складу апарату суду, який відповідно до статті 155 Закону України «Про судоустрій і статус суддів України» здійснює організаційне забезпечення роботи суду. Виходячи зі змісту статті 63 Кодексу адміністративного судочинства України, варто зазначити, що секретар судового засідання виконує цілу низку важливих функцій не тільки в організації і проведенні судового засідання, а й поза його межами.

По-перше, він здійснює судові виклики і повідомлення з додержанням усіх норм глави 3 Кодексу адміністративного судочинства України.

По-друге, секретар судового засідання доповідає судові, хто з викликаних та повідомлених осіб прибув у судове засідання, чи вручено судові повістки та повідомлення тим, хто не з'явився, і повідомляє причини їхнього неприбуття, якщо вони відомі.

По-третє, згідно зі статтею 41 Кодексу адміністративного судочинства України, секретар судового засідання під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У випадку, коли за розпорядженням головуючого це робить інший працівник апарату суду, секретар судового засідання забезпечує контроль за повним фіксуванням судового засідання технічними засобами.

Оскільки фіксування судового засідання ведеться за допомогою технічних засобів, то звідси випливає такий обов’язок секретаря судового засідання, як уміння вільно користуватися програмним забезпеченням. Фіксація повинна бути повною і правильною.

По-четверте, як передбачено статтею 42 Кодексу адміністративного судочинства України, одночасно із технічним записом судового засідання секретар судового засідання веде журнал судового засідання, який невідкладно підписує після судового засідання і приєднує його до справи. Ніхто інший з учасників судового провадження журнал підписувати не повинен. Саме підписання секретарем судового засідання журналу судового засідання підтверджує процесуальний характер дій секретаря.

Окрім того, секретар судового засідання повинен вміти формулювати швидко і грамотно ті основні думки, які викладаються судом, сторонами, учасниками процесу в ході судового засідання, оскільки все це також  відображається у журналі судового засідання. Одночасно секретар судового засідання зобов’язаний володіти ще й дуже хорошою пам’яттю і швидкістю набору, оскільки особи не диктують, а висловлюються швидко, інколи досить емоційно.

По-п'яте, секретар судового засідання оформлює всі матеріали адміністративної справи.

Перелік повноважень секретаря судового засідання не є вичерпним. У Кодексі адміністративного судочинства України містяться також деякі інші його обов'язки, наприклад, обов'язок скласти протокол про вчинення окремої процесуальної дії поза залою судового засідання або під час виконання судового доручення (ст. 45 КАС України).

Крім того, Кодекс адміністративного судочинства України передбачає обов'язковість виконання секретарем судового засідання інших доручень головуючого у справі. Проте  перелік таких доручень не встановлений, а тому фактично необмежений.

Необхідно також зазначити, що секретар судового засідання виконує функції судового розпорядника у разі відсутності останнього в судовому засіданні (ч.4 ст. 64 КАС України). Тобто є підстави вважати, що законодавець мав на увазі те, що в справах, які не характеризуються складністю, секретар судового засідання здійснює також обов'язки, передбачені ст. 64 КАС України.

У Вінницькому апеляційному адміністративному суді секретарі судового засідання, розуміючи рівень відповідальності, покладеної на них, виконують свої посадові обов'язки сумлінно та оперативно, постійно підвищують рівень професійних знань та вдосконалюють фахові уміння й навички.

Кожен секретар судового засідання Вінницького апеляційного адміністративного суду щоденною працею формує позитивний імідж не тільки працівника апарату суду, а й  судової системи в цілому.