flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

«Оптимізація - це не проблема, а рішення проблеми»

14 листопада 2017, 09:49
Зеновій Холоднюк розповів, коли варто очікувати нову карту судів, і як будуть усувати проблемні моменти.
«Оптимізація - це не проблема, а рішення проблеми»
 

Розмовляла 
Наталія Мамченко , 
«Судово-юридична газета»


Проект оптимізації судів, презентований в середині жовтня за участю Державної судової адміністрації, викликав неоднозначні відгуки у суддів. 
«Судово-юридична газета» в ексклюзивному інтерв'ю поцікавилася у голови ДСА Зеновія Холоднюка , коли варто очікувати нову карту судів, і як будуть усувати проблемні моменти.


- Зеновій Васильович , навіщо нам сьогодні оптимізація судів? Що позитивного вона може дати?

- Нова редакція Закону «Про судоустрій і статус суддів» визначила, що на базі загальних місцевих судів повинні бути створені окружні суди. Остаточне рішення про те, якою буде нова карта судів, ще не прийнято, Державною судовою адміністрацією тільки напрацьовуються варіанти.

Оптимізація повинна зняти проблему, коли через брак суддів неможливо розглянути конкретну справу в суді. Буде визначена спеціалізація для суддів, що забезпечить якість судочинства і усуне судову тяганину. І найголовніше, що стосується нової нормативної чисельності суддів - ми врахували кількість нерозглянутих справ і визначили, скільки суддів необхідно системі, щоб ліквідувати проблему із залишками нерозглянутих справ, що переходять на наступний рік, протягом двох, максимум трьох років.

На даний момент місцевих загальних судів - 663. Ця цифра включає і ті суди, які призупинили свою роботу в зоні АТО і на тимчасово окупованій частині території України. Фактично сьогодні функціонують 585 судів. З них 60% припадає на нечисленні суди (де штатна чисельність - 3-5 суддів - прим .  Ред.), І проблема з судочинством стосується саме їх. Тим більше, що там часто не вистачає суддів. На сьогодні в судах вакантні близько 1000 посад. Зростає кількість місцевих загальних судів, де немає жодного судді. І в цьому основна проблема.

У Законі «Про судоустрій і статус суддів» є норма про відрядження суддів. Її застосування дозволило вирішити проблему з доступністю правосуддя для громадян. І ось тепер ми визначаємо, скільки судів потрібно країні, скільки повинно бути створено окружних судів, і скільки в них повинно бути суддів. Тоді ми зможемо забезпечити громадянам вільний доступ до правосуддя, збалансувати навантаження на суддів в тому чи іншому регіоні, і найголовніше - завжди буде достатня кількість суддів для кримінальних справ, які вимагають колегіального розгляду.

- Судді місцевих судів вже обговорюють це питання в своїх регіонах і заявляють , що відстань між судами , згідно з проектом об'єднання , складає і 90 , і 100 км .

- Це був самий перший робочий проект. У більш свіжому варіанті таких відстаней між судами вже немає.

Попередньо ми визначили загальну кількість суддів в окружному суді в 12 чоловік за умови, що юрисдикція одного окружного суду буде поширюватися на кілька районів. Однак міжнародні експерти радять враховувати при об'єднанні судів і відстань між приміщеннями, в яких вони розміщуються.

В ідеалі вона повинна складати до 60 км. Тому, наприклад, в окремих гірських районах ми зможемо об'єднати тільки по два райони. В такому суді максимальну кількість суддів становитиме 6-7 чоловік.

Ще раз хочу підкреслити, що ДСА лише напрацьовує робочі варіанти. Вони потім будуть запропоновані на розгляд Президенту України. Думаю, це питання буде серйозно вивчатися Адміністрацією Президента, а перед остаточним затвердженням Президент повинен буде проконсультуватися з Вищою радою правосуддя.

- Як визначалося оптимальну кількість суддів?

- В першу чергу, враховувалася кількість населення в тому чи іншому регіоні. Крім того, важливий показник - кількість справ, які розглядаються місцевими загальними судами, і, відповідно, рівень навантаження на суддю. Також визначалося, скільки потрібно суддів, щоб безперешкодно розглядати будь-які кримінальні, цивільні та адміністративні справи.

- Як буде на практиці : люди будуть їхати в центральний суд , або суддя з центрального суду буде виїжджати на місця , наприклад , для розгляду цивільних і адміністративних справ?

- Хочу зазначити, що при утворенні окружних судів нинішні приміщення місцевих загальних судів залишаться. Людям для подачі позовів не потрібно буде їхати кудись в інше місце. І судді залишаться працювати на своїх місцях. Тільки у випадку з кримінальними справами може бути так, що в певний суд будуть з'їжджатися судді з інших районів для забезпечення колегіальності розгляду. Т. е. Звичайні люди страждати від оптимізації судів не будуть.

- Таким чином , якщо не людям , то суддям все-таки доведеться їздити? Чи передбачається забезпечення їх відповідним транспортом , відрядними?

- Сьогодні проблема зі службовим транспортом дуже велика. Самій «молодий» машині в судовій системі - більше 10 років. Тому після внесення змін до таких випадках доведеться виплачувати суддям відповідні відрядні. У Держбюджеті будуть закладені необхідні кошти, і проблем, думаю, не буде.

- Поїздки суддів до іншого суду не вплинуть на терміни розгляду справ?

- Сьогодні у нас є два негативних показника, які виникли в судовій системі за останні 2-3 роки. Перший - це кількість нерозглянутих справ, яке зростає з року в рік. Другий - терміни розгляду справ, які також збільшилися. Все це виникло внаслідок того, що фізичне навантаження на суддів виявилася надмірною. Через це розумні терміни розгляду справ неможливо дотримуватися. Ще в 2014-2015 рр. ДСА спільно з Радою суддів і міжнародними експертами вирахували науково обгрунтовані нормативи навантаження на суддів. Пізніше ДСА після узгодження з Вищою радою правосуддя своїм наказом затвердила нову нормативну чисельність суддів.

Якщо взяти в цілому по місцевим загальним судам, то загальне нормативне кількість суддів складає 4 339 чоловік, а сьогодні працюють 3 335, т. Е. Існує більш як 1 000 вакансій суддів. Я вже не кажу про судьях- «п'ятирічки», у яких закінчився термін повноважень, багато рекомендовані до призначення безстроково, але до сих пір не призначені. Вони не можуть здійснювати правосуддя. Ось це самі основні проблеми, і створення окружних судів допоможе їх вирішити.

- Штатні посади суддів , що не заповнені , можуть просто скоротити?

- Ні. З огляду на нові науково обгрунтовані нормативи навантаження на суддю, ми в новому штатному розкладі скоротили тільки 732 посади суддів. А коли будуть створені окружні суди, нормативну кількість суддів у конкретному суді знову буде переглянуто. Але мета змін - не в скороченні вакантних посад суддів. Головне - забезпечити таку кількість суддів за нормативами, щоб гарантувати своєчасне і  якісне розгляд справ, які надходять до судів, і ліквідувати залишки нерозглянутих справ.

- Виходить , що оптимізація не є якоюсь спонтанної ідеєю?

- Хочу підкреслити, що саме законодавець визначив створення окружних судів. Це не українське ноу-хау - цим шляхом оптимізації йдуть всі цивілізовані країни.

- Чи буде скорочення апарату судів? І якщо в окружних судах керівник апарату знаходиться в центральному приміщенні , хто буде керувати в філіях?

- Коли будуть створені окружні суди, відповідно, будуть скорочені посади деяких голів судів та їх заступників разом з керівниками апарату судів та їх заступниками. Але з встановленням нового нормативного кількості суддів буде також встановлено нову кількість працівників апарату судів.

- Де буде знаходитися друк окружного суду? І скільки їх буде?

- Окружний суд буде єдиною юридичною особою. Просто він матиме кілька юридичних адрес. Віддалені підрозділи суду для нормальної роботи будуть забезпечені печатками, штампами, а також сучасної скануючої апаратурою, завдяки якій надходять в підрозділ позови та інші процесуальні документи будуть передаватися в онлайн-режимі в апарат центрального суду.

Людям нікуди не доведеться їздити. Передбачається, що і рішення суду людина зможе отримати в найближчих приміщеннях суду. Крім того, з впровадженням електронного суду учасники судового процесу зможуть отримувати копії судових документів через спеціально створений електронний кабінет, не виходячи зі свого будинку або офісу.

Більш активне впровадження в діяльність судів новинок прогресу, використання, наприклад, того ж режиму відеоконференції дозволить судовій системі економити державні кошти без обмеження доступу до правосуддя. Чи не доведеться в такому випадку розпорошувати кошти на обладнання судових залів засідань у віддалених підрозділах суду, забезпечивши все необхідне тільки в центральному приміщенні.

- Як буде працювати автоматизований розподіл справ в окружному суді?

- Ми думаємо над цим. Очевидно, збори суддів окружного суду буде приймати рішення про спеціалізацію кожного судді. Крім того, якщо автоматизована система документообігу суду розподілить на суддю справа, яка має слухатися в іншому приміщенні, він просто робить скан-копію і їде туди. Наскільки це зручно, покаже практика.

- Які моменти щодо оптимізації враховувалися для суден у зоні АТО?

- На сьогоднішній день це дуже складне питання. При його розгляді ми враховували кількість населення за наявними статистичними даними, кількість справ, яка розглядалася, коли суди працювали, і відстань між судами.

- Чи не виникне проблема , якщо буде потрібно відразу кілька залів з відеоконференцзв'язком?

- Ми все-таки йдемо до електронного правосуддя, і все зали судових засідань повинні бути обладнані системою відеоконференції. Кримінальний процесуальний кодекс передбачає таку норму. Згідно з нею, в місцевих загальних судах має бути мінімум два зали, що дозволяють розглядати справи в режимі відеоконференції. А апеляційні суди повинні мати мінімум чотири таких залу. До кінця наступного року ця норма буде виконана.

- Деякі суди скаржаться , що ще не бачили карти оптимізації судів . Наскільки враховуються пропозиції з місць?

- Ми враховуємо всі пропозиції, які надходять. Крім місцевих загальних судів, пропозиції з даного питання направляють також обласні і районні ради та адміністрації, проте багато зводяться до бажання, щоб в певному районі залишався центральний суд, без урахування названих мною критеріїв по логістиці, кількістю населення і судових справ, наявності приміщень і т . д.

- Скільки судів передбачається скоротити або об'єднати? Як визначалося це кількість?

- Мова йде тільки про місцевих загальних судах. Сьогодні їх загальна кількість - 663. З них 78 знаходяться в Донецькій і Луганській областях, в зоні проведення АТО, а також в Криму, і в них фактично припинена робота. Таким чином, у нас працюють 585 судів. Якщо ж взяти нове нормативне кількість, яке ми плануємо, то виходить десь 270 окружних судів. Т. е. Практично наполовину скоротиться кількість юридичних осіб.

- Раніше було презентовано , що оптимальна кількість суддів в окружному суді буде 12 осіб .

- Експерти рекомендували нам мінімальну кількість 10 суддів, а максимальне - не більш 90. Оптимальним вони вважали кількість суддів 40-60. Тоді суд нормально функціонує. Але ми ще не Європа, у нас є своя специфіка. Складний рельєф в різних регіонах, а також великі відстані між населеними пунктами і навіть стан доріг впливають на це питання. Наприклад, по карті один районний центр максимально наближений до іншого, а на ділі між ними давно немає транспортного сполучення.

У будь-якому випадку менше 6-7 суддів в окружних судах не планується. Це якщо об'єднати два райони. Ідеально було б об'єднати три райони - тоді можна говорити про 12 суддів.

- Скільки коштів вдасться заощадити?

- Відразу скажу, що основною метою оптимізації судів є не економія бюджетних коштів, а забезпечення доступності правосуддя. Чи вдасться заощадити тільки на адміністративних посадах. У перехідний період, можливо, буде навпаки - не економія, а додаткові витрати. Але в майбутньому, що стосується ремонтів приміщень, капітального будівництва, облаштування залів судових засідань, оптимізація дасть серйозну економію бюджетних коштів.

- З огляду на , що в проект бюджету на 2018 р не закладено коштів на нову структуру , коли вона запрацює?

- Ми плануємо завершити наші розрахунки буквально через кілька днів. Після цього ми звернемося зі своїми пропозиціями до Президента України. Думаю, він дасть відповідне розпорядження своїм службам, які попрацюють над нашими пропозиціями. Вони дадуть свою оцінку, яку ми також врахуємо, і матеріали будуть направлені до Вищої ради правосуддя. Після цього і буде прийматися остаточне рішення.

Якщо Указ Президента з'явиться до затвердження Держбюджету, ми ще встигнемо внести зміни. Якщо ж він з'явиться пізніше, то в наступному році вийдемо з пропозицією про внесення змін. У будь-якому випадку проблем не буде, тому що судова система і кожен складовий її орган знаходяться в єдиною бюджетною програмою, тому фінансові питання технічно вирішити можна дуже швидко. І ніяких перешкод для організації роботи нових органів не буде.